9 Amalan Untuk Mempercepatkan Jodoh Secara Islam

Setiap makhluk Allah jadikan berpasang-pasangan dan semua akan melalui fasa perkahwinan. Jodoh itu hanya Allah sahaja yang tahu dan telah ditetapkan olehNya. Ada masa jodohnya lambat atau cepat.

Namun, sikap itu adalah yang paling penting dan perlu dinilai sama ada dia sudah bersedia untuk menjaga rumah tangga atau tidak kerana komitmen berkahwin itu sangat tinggi. Hanya pada Allah sahaja kita berdoa agar diberi jodoh yang baik-baik dan dijauhi dari segala perkara-perkara yang tidak diingini. Allah juga yang Maha Mengetahui sama ada dia sudah bersedia untuk menerima jodoh atau tidak dan kita sendiri perlu bermunasabah dan terus mencuba untuk menjadi hambaNya yang terbaik. Cepat atau lambat itu tidak penting malah yang penting ialah sama ada kita sudah bersedia untuk berumah tangga atau tidak.

 

Cara Mempercepatkan Jodoh
Sumber: Deepak Khirodwala (pexels.com)

Cara Mendekatkan Jodoh Secara Islam 

1. Berdoa kepada Allah dengan bersungguh-sungguh

Dalam salah satu suratnya, Allah berfirman :

“Ertinya : Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku, dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran”. [Al-Baqarah : 186].

2. Memperbaiki diri kepada Allah

Jodoh kita adalah cerminan diri kita. Maka, untuk mendapatkan jodoh yang baik kita perlulah memperbaiki sikap kita dan berusaha untuk menjadi yang terbaik. Semakin dekat diri kita kepada Allah, dengan izin Allah kita akan dipertemukan dengan jodoh yang baik dan pada waktu yang tepat kerana Allah adalah sebaik-baik perancang. Untuk mendapat jodoh yang baik, kita juga perlulah tergolong dalam orang yang berperilaku sopan dan beriman.

3. Bertakwa kepada Allah

“Barangsiapa bertakwa kepada Allah nescaya Dia akan Mengadakan baginya jalan keluar, dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya.” (QS. Ath-Thalaq: 2-3)

Dengan bertakwa kepada Allah, ia akan mendatangkan keredaan Allah dan akan membukakan jalan keluar dari setiap masalah dan menganugerahkan kita rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Jika kita sedang dirundung kecemasan karena jodoh yang tidak kunjung datang, bertakwa kepada-Nya adalah salah satu cara terbaik. Selian itu jodoh juga merupakan salah satu rezeki dari Allah SWT. Rezeki yang tidak ternilai harganya.

4. Berzikir & Sentiasa beristighfar

Salah satu keutamaan dari berzikir adalah membukakan pintu-pintu rezeki. Mungkin saja dengan berzikir, salah satu pintu rezeki yang dibukakan oleh Allah adalah kemudahan untuk bertemu dengan jodoh kita dan kelancaran untuk menuju ke jenjang pernikahan.

“Barang siapa memperbanyak istighfar; nescaya Allah memberikan jalan keluar bagi setiap kesedihannya, kelapangan untuk setiap kesempitannya dan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka” (HR. Ahmad dari Ibnu Abbas dan sanadnya dinilai sahih oleh al-Hakim serta Ahmad Syakir).

Sama halnya dengan berzikir, salah satu keutamaan beristighfar adalah Allah akan memberikan kelapangan dalam setiap kesulitan dan memberikan rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Setiap kesulitan, bahkan termasuk jika kita merasa kesulitan dalam menemukan jodoh kita.

Seseorang pernah berkata bahawa dosa-dosa kitalah yang menjadi penghalang turunnya rezeki, rahmat dan kemudahan dari Allah untuk setiap urusan kita. Sehingga dengan istighfar, kita bisa sedikit demi sedikit menghapus penghalang-penghalang turunnya kemudahan dari Allah untuk segala keresahan dan kesulitan kita, termasuk dalam mencari pasangan hidup.

5. Bergaul dalam lingkungan yang baik

Jika kita mengharapkan jodoh yang baik, maka kita perlu bergaul dalam lingkungan yang baik. Mungkin sahaja jodoh-jodoh kita itu adalah kenalan kita, maka dekatkan diri kita dengan orang yang baik-baik. Hal ini juga dapat mempengaruhi sikap kita dalam sehari-hari. Dengan siapa kita berkawan itulah yang memberi pengaruh besar kepada kita.

6. Doa dari ibu bapa adalah doa paling termakbul

“Ada tiga jenis doa yang mustajab (terkabul), tidak diragukan lagi, yaitu doa orang yang dizalimi, doa orang yang bepergian dan doa kejelekan kedua orang tua kepada anaknya.” (Diriwayatkan oleh Al Bukhari dalam Al Adabul Mufrod no. 32. Dikatakan hasan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Al Adabul Mufrod no. 24).

Meminta doa kepada ibu bapa kita adalah salah satu jalan terbaik untuk mendekatkan jodoh karena doa orangtua adalah salah satu doa yang tidak akan tertolak. Mintalah doa kepada kedua-dua ibu bapa agar kita diberi kemudahan dalam menemukan pasangan hidup dan kelak mendapatkan pasangan hidup yang baik.

7. Sentiasa melakukan tahajud

“Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan Rabb-mu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami, dan bertasbihlah dengan memuji Rabb-mu ketika kamu bangun berdiri, dan bertasbihlah kepada-Nya pada be-berapa saat di malam hari dan waktu terbenam bintang-bintang (di waktu fajar).” [Ath-Thuur/52: 48-49]

Salah satu waktu mustajab berdoa adalah pada waktu sepertiga malam. Dalam usaha mendekatkan jodoh, amalkanlah solat tahajud dan berdoalah dengan bersungguh-sungguh mengenai keinginan kita untuk dipertemukan dengan pasangan hidup kita.

8. Jauhi dari bercinta yang melanggar syarak

Melakukan perbuatan zina atau bercinta secara haram adalah melanggar syarak dan berdosa. Jika ingin dipertemukan dengan jodoh yang baik, maka kita perlulah meninggalkan segala larangan Allah SWT. Kita tidak boleh bercinta kecuali sudah berkahwin dan elakkanlah diri daripada terjerumus dalam perkara sedemikian. Allah SWT berfirman:

“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk.” (QS. Al-Isra: 32).

9. Memohon bantuan dari orang yang beragama

Jika sudah bersedia untuk berumah tangga tetapi masih tidak dipertemukan jodoh, maka berusahalah untuk bertanya kepada orang-orang yang beragama untuk membantu dalam pencarian jodoh dengan cara yang baik bukan melalui aplikasi yang bukan-bukan. Oleh itu, kita lebih terjaga dan dijodohkan dengan orang yang sempurna agamanya.

Kongsikan Artikel Ini

Facebook
Telegram
Email
WhatsApp
Twitter

Artikel Berkaitan