Hari Kiamat Itu Pasti: Tanda-tanda Kiamat Semakin Dekat

Baru-baru ini kita dikhabarkan bahawa turki mengalami kebakaran hutan, begitu juga dengan negara-negara lain yang pernah alami sedemikian seperti Rusia, Italia, Amerika Syarikat, Kanada dan Australia. Selain itu, dilanda penyakit coronavirus, Israel merampas Baitul maqdis, menghancur dan merampas tempat tinggal serta menyeksa Palestine dengan keganasan melampau, perang saudara di Syria dan campur tangan antarabangsa. Tahukah anda bahawa semua yang terjadi ini adalah tanda-tanda kiamat kecil.

Rasulullah SAW bersabda:

“Hitunglah enam (tanda) menjelang kiamat, yaitu kematianku, penaklukan Baitul Maqdis, kematian yang menimpa kalian bagai penyakit qu‘ash kambing, keberlimpahan harta, sampai seseorang diberi seratus dinar namun masih marah (merasa kurang), kemunculan fitnah sehingga tidak ada satu pun rumah orang Arab melainkan akan dimasukinya, terjadi perjanjian antara kalian dengan Bani Al Ashfar (Romawi) lalu mereka berkhianat, mereka mengepung kalian di bawah delapan bendera, yang setiap benderanya terdiri atas dua belas ribu pasukan.” (HR Bukhari)

Nabi SAW bersabda: “Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya.” Kemudian beliau menyebutkannya:

“Asap, Dajjal, binatang besar, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam Alaihissalam, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia ke Padang Mahsyar mereka.“ (HR Muslim)

Tanda-tanda Kiamat Kecil

  • Penaklukan Baitul Maqdis
  • kematian akibat wabak

“Wabah yang terjadi seperti penyakit yang menimpa kambing atau domba.” Ibnu Hajar menjelaskan, peristiwa ini terjadi pada pemerintahan Umar bin Khattab pada 18 Hijriyah. Dua tahun setelah Baitul Maqdis direbut Umar. 

  • Permusuhan Ali bin Abi Thalib dan Muawiyah

Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah bersabda, “Tidak akan terjadi hari Kiamat sehingga, dua kelompok besar saling berperang dan karenanya banyak terbunuh, padahal dakwah mereka sama.”

  • Munculnya api dari Hijaz

“Hari kiamat tidak akan tiba sampai ada api yang keluar dari tanah hijaz, sehingga leher unta yang di Busra bisa terlihat.” (HR Al Bukhari dan Muslim dari Abi Hurairah).

  • Muslim berperang dengan Turki

“Telah menceritakan kepada kami Qutaibah berkata, telah menceritakan kepada kami Ya’qub, maksudnya Ya’qub Al Iskandarani, dari Suhail, maksudnya Suhail bin Abu Shalih, dari Bapaknya dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Kiamat tidak akan terjadi hingga kaum muslimin memerangi bangsa turki, wajah mereka seperti perisai dan mengenakan sandal dari rambut.”

  • Orang yang baik berkurang sedang yang jahat bertambah banyak

Daripada Aisyah r.a. berkata, aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: “Tidak akan terjadi hari kiamat sehingga anak seseorang menjadi penyebab kemarahan (bagi orang tuanya) dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas) dan akan bertambah banyak orang yang tercela dan akan berkurang orang yang baik dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik “; – (Riwayat Thabrani)

  • Bayangan Ka’bah Tidak Lagi Tampak

Suatu ketika, Nabi Muhammad S.A.W pernah menjelaskan pada sahabatnya, “Bahawa kiamat akan terjadi jika as-Sa’ah telah membentangkan bayangannya sehingga bayangan Ka’bah tidak akan tampak.” As-Sa’ah sendiri merupakan salah satu kata kiasan untuk kiamat.

  • Zina bermaharajalela

“Dan tinggallah manusia-manusia yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka, pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” – Sahih Muslim

  • Pemimpin yang terdiri daripada orang yang jahil dan fasik

“Apabila sesuatu amanah itu disalahgunakan (disia-siakan), maka tunggulah saat kehancuran (kiamat).” Para sahabat bertanya: “Bagaimana amanah itu disalahgunakan, wahai Rasulullah?” Baginda menjawab: “Iaitu apabila tugas atau tanggungjawab sebagai pemimpin itu diberikan (diserahkan) kepada bukan ahlinya (jahil) atau bukan orang yang layak (fasik), maka tunggulah saat kehancuran.

  • Ramai orang soleh meninggal dunia

Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal di atasnya kecuali orang-orang yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran. – Riwayat Ahmad

  • Ramai wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a.
“Antara tanda telah dekatnya hari kiamat ialah akan muncul pakaian-pakaian wanita dan apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang.”

  • Orang hina mendapat kedudukan terhormat

Antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka’ (orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia.” – Riwayat Thabrani

  • Orang akan melakukan homoseksual
  • Lelaki menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki

 

Tanda-tanda Kiamat Besar

  • Asap

Tanda-tanda kiamat besar yaitu munculnya Asap atau dukhan yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti flu di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.

  • Munculnya Dajjal
  • Binatang besar

Dalam ayat Al-Quran mengatakan akan ada binatang besar yang hadir di bumi untuk menunjukkan kekuasaan Allah.

“Dan apabila perkataan telah jatuh atas mereka, Kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka bahwa sesungguhnya manusia tidak yakin kepada ayat- ayat Kami” (Qs. An Naml ayat 82).

  • Matahari muncul dari Barat
  • Turunnya Nabi Isa

Dalam surat Ali Imran ayat 55 mengatakan bahwa Nabi Isa tidaklah dibunuh oleh orang-orang Yahudi, melainkan Allah mengangkat Nabi Isa ke langit. Saat hari kiamat besar terjadi nantinya Nabi Isa diturunkan kembali ke bumi untuk membunuh Dajjal.

  • Yakjuj Makjuj
  • Tiga penenggelaman Bumi

Pada hari kiamat akan terjadi penenggelaman daratan dimuka bumi yang meliputi bagian bumi bagian barat, timur serta jazirah Arab.

  • Munculnya api yang mengumpulkan manusia

Kiamat akan terjadi ketika api keluar dari Yaman yang akan menggiring manusia ke Syam. Sesuai dengan hadist berikut ini:

Kiamat tidak akan terjadi sampai keluar api di tanah Hijaz, yang akan menerangi leher onta daerah Bushra. (HR. Bukhari 7118 & Muslim 2902).

 

Doa Tolak Wabak Penyakit

malaysia hari demi hari berlaku pengingkatan kes Covid-19 dari 15K meningkat menjadi 20K. Wallahualam. Oleh itu, kita sebagau umat Islam dan rakyat Malaysia jangan berputus untuk baik pulih semula dan memohon perlindungan Allah SWT. Doa dibawah perlu dibaca 3x pagi dan 3x petang:

Doa menolak wabak
Sumber: mpaj.gov.my

Doa hindar dari penyakit dan virus

Doa Tolak Bala

Doa tolak bala adalah untuk melindungi diri agar terhindar dari bahaya, bencana alam dan segala bala. Sebagaimana dengan hadits yang diriwayatkan dalam Hadits Bukhari, Rasulullah pernah bersabda:

Ertinya: “Berlindunglah kalian kepada Allah dari kerasnya musibah, turunnya kesengsaraan yang terus menerus, buruknya qadha serta kesenangan musuh atas musibah yang menimpa kalian.” (HR. Bukhari)

Doa Tolak Bala

Persediaan Sebelum Kiamat Dan Pengajaran

Setiap Muslim perlu sentiasa ingat-mengingati tentang tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Dari Allah kita datang dan kepada Allah juga kita kembali. Sesungguhnya kita adalah milik Allah, mati itu pasti dan kiamat juga pasti. namun, hanya Allah SWT sahaja yang tahu. Maka, kita perlulah bersedia dengan melakukan amalan-amalan soleh sepanjang di dunia seperti:

Kita disarankan mentadabbur ayat al-Quran dengan memahami, menghayati isi kandungannya serta mengamalkannya dalam kehidupan tetapi dengan cara yang betul. Selain itu, mempelajari lebih banyak ilmu agama supaya dapat dekatkan diri kita kepada Allah. Keutamaan yang lain juga adalah memperbaiki solat.

Allah SWT berfirman bermaksud: “Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu), untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat).” (Surah al-Mulk, ayat 2)

Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai orang beriman! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi Pengetahuan-Nya akan segala yang kamu kerjakan.” (Surah Al-Hasyr, ayat 18)

Imam at-Tirmizi meriwayatkan hadis bermaksud: “Orang yang cerdik (yang berakal) adalah orang yang mempersiapkan dirinya dan beramal untuk hari setelah kematian, sedangkan orang yang lemah (imannya) adalah orang yang jiwanya mengikuti hawa nafsunya dan berangan-angan kepada Allah SWT (bahawa Allah akan mengampuninya).” (Riwayat at-Tirmizi, no. hadith : 2459)

Hayati juga pesanan Saidina ‘Umar al-Khattab RA bermaksud: “Hisablah diri kamu sebelum kamu dihisabkan dan persiapkanlah diri kamu untuk hari perhitungan yang besar di hadapan Allah SWT Yang Maha Agung kerana perhitungan seseorang kamu akan menjadi ringan di akhirat nanti bagi seseorang yang sentiasa menghisab dirinya ketika di dunia.”

Kongsikan Artikel Ini

Facebook
Telegram
Email
WhatsApp
Twitter

Artikel Berkaitan